گفتم که : دلت ؟ گفت : لبالب ز امید
گفتم : سخنت ؟ گفت : شعار توحید
گفتم : به چه ره بایدمان رفتن ؟ گفت :
آن راه که می روند یاران شهید
" زنده یاد سید حسن حسینی"
... السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ يَا عِيدَ أَوْلِيَائِهِ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ يَا خَيْرَ شَهْرٍ فِي الْأَيَّامِ وَ السَّاعَاتِ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِيهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِيهِ الْأَعْمَالُ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ قَرِينٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً، وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ أَلِيفٍ آنَسَ مُقْبِلًا فَسَرَّ، وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِياً فَمَضَّ
السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِيهِ الْقُلُوبُ، وَ قَلَّتْ فِيهِ الذُّنُوبُ. ...
... سلام بر تو اي بزرگترين ماه خدا، و اي عيد دوستان خدا.
سلام بر تو اي گراميترين اوقاتي كه همنشين ما بودي، و اي بهترين ماه در همهي روزها و ساعتها.
سلام بر تو اي ماهي كه در آن آرزوها در دسترس آيند و بسي كارهاي نيك انجام شود.
سلام بر تو اي همنشين كه تا هستي پُر قدر و منزلتي، و چون از ما جدا شوي، فراق تو دردناك است. اي مايهي اميد كه دوريات براي ما سخت و رنج افزاست.
سلام بر تو اي همدمي كه چون آمدي، بر دل ما آرامش آوردي و شادمان كردي، و چون سپري شدي، ما را در وحشتِ تنهايي گذاشتي و درد فراق افزودي.
سلام بر تو اي همسايهاي كه در مجاورت تو دلها نرم و رقيق شوند و گناهان رو به كاستي روند....
فرازی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه ( دعای ان حضرت به هنگام وداع با ماه مبارک رمضان )

عکس های استقبال از ورودی ها را
در ادامه مطالب مشاهده بفرمایید.

کلیه صفحات نشریه به صورت فایل تصویری در ادامه مطلب قابل مشاهده است.
احمد فردید و بیاناتی در غرب زدگی
احمد فردید و بیاناتی در غرب زدگی
امروزدر نظرمان آمد که مقداری از سید احمد فردید بگوئیم و اندیشه هایش؛
سید احمد فردید بی تردید یکی از اثرگذارترین متفکران ایرانی در صد سال اخیر بوده است. بسیاری از اندیشمندان مشهوری که در سی-چهل سال اخیر دررابطه با مساله غرب،شئون مدرنیته و هویت حرفی برای گفتن داشته اند متاثر از نگاه عمیق و نافذ او بوده اند. حلقه های بحثی که در سالهای دهه چهل و پنجاه شمسی با محوریت سید احمد فردید تشکیل می شده و کانون تولید و انتشار حکمت و فرهنگ بشمار می رفته، مشهور است. حتی کسانی مانند مرحوم جلال آل احمد، داریوش شایگان، سید حسین نصر و داریوش آشوری که بیش و کم فاصله های معرفتی با ایشان پیدا کرده اند هم از آن جلسات به عنوان محافلی اثرگذار و درس آموز یاد می کنند
مرحوم دکتر سید احمد فردید فیلسوفی عجیب و منحصر بفرد بوده است. یکی از وجوه این برجستگی، تسلط همزمان او بر بیش از 8 زبان باستانی و زنده دنیا، علاوه بر تبحرش در فلسفه، عرفان و علوم دینی است. سخن گفتن از برخی وجوه اندیشه او(که به غایت علاقه مند به آنهایم) علاوه بر سختی بسیار، قطعا در این مقاله نمی گنجد. از آنجا که استاد تقریباً هیچ اثر مکتوبی از خود باقی نگذاشته اند راهی جز مراجعه به آثار شاگردان فاضلشان باقی نمی ماند. در این میان برخی از آنها مشهورترند: رضا داوری اردکانی ، مرحوم محمد مددپور از شاگردان ایشان و حتی شهید سید مرتضی آوینی نیز از ایشان متاثر بود.
مطالب این پست البته در باب غرب زدگی هستند، که به گمانم نکته های جالب و آموزنده و برنده ای در بر دارد که تفضیل آن را می توانید در مقدمه اول کتاب (( فلسفه چیست؟)) اثر دکتر رضا داوری اردکانی شاگرد اینک استاد شده برجسته فردید، بیابید. نکته جالب سخنان فردید؛ تعمق ایشان در نظرات کارل پوپر است که اینک در میهن ما مبلغی به نام عبدالکریم سروش دارد و می توان ریشه هایی از سخنان سروش در باب قرآن و تجربه نبوی را در اندیشه های پوپر یافت کما اینکه فردید 20 سال پیش سخنان امروز سروش را پیش بینی می کرد.
در مقدمه کتاب فلسفه چیست دکتر داوری بسیار جالب در نسبت فلسفه با دنیایی مدرن و رابطه غرب جدید و خودبنیادی تفکر فلسفی صحبت شده است و در بخش هایی از آن مقدمه طولانی نیز در باب غرب زدگی منفعلانه ما ایرانیان سخن رفته است که البته این سخنان به واقع تفسیر و تعبیری از سخنان سید احمد فردید است که البته انشااله سعی می کنیم خلاصه ای از مقدمه کتاب فوق را جهت آشنایی بیاوریم.
جملاتی از سید احمد فردید :
غرب و مدرنیته:
*به هر حال قرآن ميگويد: معبود گذشتگان را كه بنام " زئوس" و " تئوس" گفته ميشود نپرستيد و جاي آنها الله ميگذارد. همه حرف در غربزدگي عبارت است از اين است كه بشر زئوس زده است كه در قرآن شده طاغوت.
*غربزدگي با يونان آغاز ميشود. غربزدگي را بايد تصريح كرد كه يونان زدگي است، من همواره مطرح كردهام در اين يونانزدگي انسان نسبتي پيدا ميكند با آدم و عالم و مبداء آدم و عالم. اين نسبت يعني نسبت يوناني را كه با سقراط و افلاطون شروع ميشود متافيزيك ميناميم
*خودآگاهي با فلسفه از اين جهت درست است، با فلسفه ببينيد فلسفه شيطان زده يعني چه
*هنر جديد نيست انگاري مطلق است
*شعر نو ، گسستن از حقيقت ديانت مقدس اسلام است
*حوالت چنين آمد است كه اكنون قرب شاعر و فيلسوف و هنرمند همه با خودش و اشياء است و فراتر از سوژه و ابژه نميرود
*آن خدائی که انسان را میبرد به امپریالیسم خدا نیست ، قهر و غضب خداست
*بشر در موقفی از تاریخ است که در آن خدای حقیقی غائب است
*حقوق بشر یعنی حقوق نفس اماره با قطع نظر از دین ، حتی دین جدید
*این آزادی که از آن دفاع میشود ، آزادی از خدای پریروز و پس فردا و بندگی نفس اماره قرن هجدهم است
غرب زدگی ما:
*صدر تاريخ ما ، ذيل تاريخ غرب است
*ما از فروع غربي به اصول غربي نرفتيم
*ذيل تاريخ غربزده مضاعف ممسوخ غرب، صدر تاريخ غربزده مفسد فاسد مضاعف ممسوخ مشروطه است
*ما غربزدههاي زيادي داريم ، مانند صادق هدايت و ديگراني چون جلال آل احمد و بالاخره همه غربزدهايم, يك وقت است كه غربزدهايم ولي نسبت به آن خودآگاهيم و گاه غربزدهايم و خودآگاه نيستيم كه دو تاست. يكي بسيط است و يكي مركب
*ميخواهم بگويم غربزدگي كه با مشروطه آمد ذيل غربزدگي غرب بود
*مملكت ما غربزده منفعل بود، نبايد برويم به غربزده فعال در غیر اينصورت اسلام نبايد باشد
*انتقاد از اساس دینی جامعه با عقل پوپری قطعی است و آن نهایتا به نفی عقل قرآنی میرسد
(این سخن امروز و پس از انتشار حرفهای سروش در مورد "تولید قرآن"(!) گفته نشده، این جمله را مرحوم محمد مددپور در کتاب دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان نقل کرده است البته استاد فردید از خیلی پیشتر یعنی از همان اوائل انقلاب که سروش در رادیو وتلویزیون برنامه مرنب سخنرانی داشت کتاب درسی نوشته شده توسط او(بینش دینی) در دبیرستان ها تدریس می شد، عضو اصلی ستادانقلاب فرهنگی بود، و حتی به قم میرفت و به روحانیون گویا ملا صدرا تدریس میکرد، دریافته بود که ماهیت این فکر چیست و به کجا خواهد انجامید)
*همینطور فلسفه علم یهودی زده به کشور ما می آید و آن منطق و روش پوپر است که توهین به قرآن است با نفس اماره
*این حقیقت نفس اماره است که در کل عالم تجلی پیدا کرده، نمونه این حقیقت پوپر است که همراه با توهین به قرآن سراغ جمهوری اسلامی آمده است تا کی باید بعد از مشروطه به قرآن توهین شود؟
انتظار:
*اما انتظار چيست؟ انتظار بازگشت خدای لطف در تاريخ
*آيا بدون ايمان به غيب ميشود عدالت را به جامعه آورد ؟ من میگویم نمی شود
*انسان در پايان تاريخ از افق انقلابي نگاه ميكند و بر روي جهان امروز خنجر ميكشد
*از غربزدگي ميتوان با خودآگاهي و دل آگاهي گذشت. چنانكه با دل آگاهي عميق اما با خودآگاهي كمتر گذشتهاند
*امام خمینی از نوادر تاریخ بود که با انقلاب اسلامی، نخستین تزلزل را در بنیان غرب زدگی ایجاد کرد، اما این بحران همچنان ادامه خواهد یافت. از این رو مبارزه بی سابقه با غرب زدگی باید تا ظهور مهدی موعود(عج) که پایان بحران غرب زدگی است



سال تاسیس : 72- 1371